dinsdag 27 oktober 2009

Brisbane en omgeving

We zitten nu in Nambucca Heads aan de kust 500 km ten noorden van Sydney. Maar het verhaal gaat verder als we onderweg zijn naar Australia Zoo, vlak boven Brisbane. De foto hiernaast is gisteren (26 oktober) genomen bij the Natural Bridge.
Woensdag 14 oktober
Om 6 uur weer wakker na een goede nacht slapen. Af en toe wat regendruppels vannnacht , maar 's morgens weer mooi zonnig weer. Lekker buiten ontbeten en om 8 uur weer aan de lessen. In de pauze om half tien kunnen de kinderen nu echt in de speeltuin hun speelkwartier hebben. Er is zelfs een rekstok, dus Eline was alweer aan het rondjes draaien op haar favoriete speeltoestel. Om elf uur rijden we weg. Onderweg in plaatsje nog boodschappen gedaan, getankt en om half drie komen we op camping Forest Glem Resort aan. Ik heb 5 draaien was gedraaid. Kinderen 's middags naar het zwembad. En om half zeven naar de bioscoop van de camping. We zaten met z'n vijfjes alleen in het zaaltje Snowbuddies te kijken. Daarna lekker slapen. (Vandaag 210 km gereden.)
Donderdag 15 oktober
Lekker gedouched, ontbeten, laatste was van de waslijn gehaald en lekker schoon weer in de kastjes. Om kwart voor negen naar Australian Zoo gereden. Het is de dierentuin van Steve Irwin, de beroemde crocodilehunter. Hij is helaas zo'n 3-4 jaar geleden overleden door een steek van de staart van een stingray in z'n hart. Alles in het park staat nog in het teken van de familie Irwin. Het is een geweldige dierentuin, met veel shows en er wordt heel leuk met de dieren gewerkt. We hebben genoten. Om half vijf zijn we naar een andere kampeerplek gereden. Op een showground in Caboolture voor 15 dollar. Op deze showgrounds worden paardenraces / dressuurwedstrijden etc. gehouden. Nu waren al mensen met paarden aanwezig voor de wedstrijden van het weekend. Na het eten om 8 uur naar bed.
Vrijdag 16 oktober
Na ontbijt met de lessen begonnen. Gelukkig hadden we dinsdag en woensdag al in voren gewerkt vwb taal. Nu met rekenen extra les gedaan, vanwege de vrije dag van gisteren. Om elf uur waren we gelukkig al klaar en verlaten we de kampeerplek en rijden naar Brisbane. Exhter in het centrum kunnen we nergens een parkeerplaats vinden, dus bellen we Louise en Syd op (deze nederlandse mensen zijn ongeveer 50 jaar geleden naar Australie geemigreerd met hun twee zoons en we hebben ze in Howard Springs (bij Darwin) ontmoet.) en rijden we naar Camira. Daar werden we welkom geheten met koffie en 's avonds lekkere barbecue. We kunnen mooi op hun terrein staan en gebruik maken van douche en toilet beneden. Ze hebben een vrijstaand huis, tussen de bomen. Heerlijk. Kinderen hebben na het eten nog filmpje gekeken en daarna gaan we naar bed.
Zaterdag 17 oktober
Lekker gedouched en buiten ontbeten en dan rijden we met de camper naar een station in de buurt en gaan met de trein naar Brisbane. Daar wat rondgelopen door de winkelstraat, koffie gedronken en gaan dan met de ferry (gratis vanwege het treinkaartje) de Brisbane River op. En kunnen we de stad vanaf het water bekijken. Ook hier hebben ze langs de waterkant een London Eye (net als in Perth en Londen natuurlijk). Dan twee uur later gaan we naar de South Bank. Dat is een park aan de rivier en gezelligheid met muziekoptredens, entertainers, eetgelegenheden. Daar eten we eerst wat. Ook is er een stadstrand. (Soort lagoon/zwembad aan de rivier.) Daar de kinderen een uurtje gezwommen en langs de kraampjes gelopen. De meiden hebben elk een bikini gekocht en Bart een heuse krokodillentand aan een ketting. Heel stoer. Rond vijf uur weer met de trein terug en bij Louise en Syd aangekomen, hebben ze al een lekkere rijst-maaltijd bereid. Een welkome verrassing. En weer erg gezellig aan tafel. Na het eten de kinderen naar bed, ik werk nog het weblog verhaal bij. Het zit me niet lekker dat het bijna twee weken geleden is dat we het laatste verhaal hebben geplaatst in Airlie Beach. Maar het zal pas maandag worden dat we er wat op kunnen zetten.
Zondag 18 oktober
's Morgens rustig aangedaan en lekker buiten ontbeten. Ik ben met Syd en Louise mee naar hun kerk geweest. Eindelijk na 3,5 maanden. Ik vond dat erg fijn. De kerkdienst wordt in een school gehouden. Ze hebben een kleine gemeente (Christian Reformed Church), die drie jaar geleden uit een andere grote gemeente is gestapt, aangezien een groot aantal mensen zich niet meer thuisvoelden na de komst van een nieuwe dominee. Ze hebben ongeveer 90 gemeenteleden. Meestal zijn zo'n 70 leden aanwezig. Jonge en oude mensen zijn erg blij met hun dominee. Hij is 33 jaar, heeft een oorbelletje en is de bassist in de jongerenband die deze morgen speelt. We hebben opwekkingsliederen, maar ook oude liedjes gezongen (Joh. De Heer??) . De liedjes werden middels de beamer op de muur vertoond. We hadden een goede preek over woede-beheersing. Ook tijdens de preek werd de beamer gebruikt. De meeste gemeenteleden zijn van nederlandse komaf. Na de dienst werd er gezamenlijk koffiegedronken. Erg gezellig. 's Middags zitten we de hele middag lekker buiten met Syd en Louise verhalen uit te wisselen. En 's avonds verzorgen wij een keer het eten. Na het eten rond 8 uur naar bed.
Maandag 19 oktober
Na het ontbijt met de lessen begonnen en nog koffiegedronken met onze gastvrouw en – heer. Om half twaalf vertrekken we, na een heerlijk gezellig weekend gehad te hebben. We rijden naar een Mac om een broodje te eten op de parkeerplaats en de email te checken en wat financiele transacties rond te maken. Rond half 2 rijden we toch maar naar Rochedale (voorstadje van Brisbane) naar Judy en Larry. We hebben hen in Alice Springs ontmoet en brengen ze nu een bezoekje. We worden van harte welkom geheten. Ze hebben ook andere gasten over de vloer. Vrienden waar ze veel mee reizen. Het is erg gezellig en we hebben 's avonds barbecue. Elke keer zijn we weer verrast over de gastvrijheid van de Australiers. Rond negen uur lopen we naar de camper, die we op de oprit van een vriendin om de hoek mogen zetten.
Dinsdag 20 oktober
's Morgens bij Judy en Larry ontbeten en om kwart over negen vertrekken we daar weer. Getankt en ook gebeld naar de overheid over het betalen van de tol. Gisteren zijn we over een tolweg gereden, maar hadden geen transponder of pass. Dus kan heb je niet betaald. Je kunt dan telefonisch of via internet betalen. Dat hebben we even geregeld. Ook boodschappen gedaan en toen naar Main Beach gereden. Dit is een plaatsje aan de Goldcoast van Australie. Het is net als in andere badplaatsen: hoge flats met appartementen en druk verkeer. Op de camping, na de koffie aan de lessen begonnen. Bart en Marelijn hadden taal en rekentoets en spelling. En na de lunch (2 uur) nog een woorddictee gedaan. Alles voldoende/goed gemaakt. Bart had 0 fouten in z'n dictee: super. Daarna een uurtje naar het strand gegaan. Mooie golven. Dus Bart kon mooi met z'n surfboardje aan de slag. Rond 4 uur nog even naar het zwembad van de camping. Op het strand werd het fris. En toen naar ons plekje (de kinderen naar de speeltuin). Fons heeft gekookt en ik heb ondertussen de weblog bijgewerkt, maar de foto's lukten nog niet echt goed. Het signaal is niet sterk genoeg en dan duurt het allemaal te lang. Na het eten nog even lezen met de kinderen, weblog verhaal in de computer zetten en dan naar bed. Lekker uitrusten en lezen. Van Syd en Louise heb ik nog oude nederlandse boeken meegekregen. Dus ik kan weer even vooruit.
Woensdag 21 oktober
Na ontbijt zijn we rond kwart over acht met rekenen begonnen en daarna zijn we gestopt om naar Seaworld te gaan (3 km verderop). Op zich een mooi park, met dolfijnenshow (was super) en leuke zeeleeuwenshow. Maar het was erg duur en voor het zwembad met glijbanen moesten we nog apart betalen. De kinderen (en daarom wij ook) hebben ondanks dat, genoten. Om 5 uur bij het park weggereden naar Burleigh Beach, een strandplaatsje 16 km zuidelijker dan Main Beach. We konden niet in Main Beach blijven, aangezien het volgeboekt was vanwege de Super Grandprix, die daar tot en met in Surfers Paradise gereden werd. Weer een camping vlak bij zee, maar deze lag aan de snelweg, dus veel lawaai daarvan. Na een makkelijke maaltijd, hamburger op brood was de dag weer voorbij.
Donderdag 22 oktober
Na douche, ontbijt en 3 draaien was opgehangen te hebben zijn we aan de lessen begonnen. Vandaag een lange schooldag, aangezien we gisteren weinig school hebben gehad. Rond twaalf uur vertrekt Fons met de kinderen naar het strand en doe ik nog allerlei huishoudelijke klusjes. Dat moet af en toe ook nog gebeuren. Maar een uurtje later vertrek ik met boterhammen ook naar het strand. Heerlijk hoge golven. Om 4 uur weer terug, om het suddervlees weer op te zetten. Na het eten met de kinderen gelezen en op tijd naar bed.
Vrijdag 23 oktober
Om zes uur ben ik gaan hardlopen op het wandelpad (boulevard) langs het strand. Ik dacht even alleen te lopen, maar het was me toch een partij druk met wandelaars, trimclubjes, joggers en zelfs zwemmers en surfers. Na het ontbijt met de lessen begonnen. Vandaag vroeg klaar. Om 10 uur, na de koffie, van de camping vertrokken voor een middagje strand in Surfers Paradise. Na boodschappen gedaan te hebben, (he, he, die hebben we weer binnen) van half twaalf tot half vier op het strand geweest. Naarmate het harder ging waaien, kwamen er ook meer surfers en kite-surfers op het water. Maar de golven waren nog niet hoog genoeg voor spectaculaire stunts. Toen zijn we een klein uurtje rijden van de kust richting Lamington Nat. Park gereden. We kamperen op goedkope plek vlakbij Canungra in het James Sharp Park. Daar zijn we om vijf uur. Na het eten is Eline meteen in slaap gevallen en lezen we nog met Bart en Marelijn. Bart moet ook z'n geobas afmaken en Topografie Friesland leren, want hij heeft toets maandag. Dus zijn weekend is nog niet geheel begonnen.
Zaterdag 24 oktober
Om 5 uur ben ik met Bart naar het riviertje gelopen (10 mtr) op zoek naar de vogelbekdieren. En we hebben ze ook gezien en vast kunnen leggen op de gevoelige digitale plaat. Mooi gezicht om ze zo even te zien. Ook een schildpadje kwam af en toe langs zwemmen en deed steeds z'n kopje boven water. Verder lekker rustig aangedaan. Eind van de ochtend het Lamington Nat. Park ingereden naar O'Reilly. Daar de auto geparkeerd en even gelunchd en toen twee routes gelopen. De Tree Topwalk van 1,6 km. We gingen met een hangbrug weer de boomtoppen in. En daarna de Python lookout (3 km) gelopen. Het is een mooi regenwoud en het fijne hiervan dat het niet zo klam vochtig is. De route het Lamington NP in- en uitrijden was wel heel erg slingerachtig. Vaak maar smal voor 1 auto en langs enorm diepe afgronden. Wel wat eng en wel 1,5 uur rijden. Om vier uur waren we weer op de camping en Judy en Larry kwamen om kwart over vijf de camping oprijden. Nu hebben wij macaroni gekookt en konden zij lekker bij ons aanschuiven. 's Avonds hebben de kinderen nog een gifgroene kikker in de handen gehad. Die zat bij de wc's op de watertank. Lang nagetafeld en om half elf naar bed.
Zondag 25 oktober
Fons en Eline om 5 uur uit bed op zoek naar een vogelbekdier, want Eline had ze nog niet gezien en Fons heeft ze nog mooier op de foto gekregen. Om 6 uur heb ik Saskia (mijn zus) even gebeld. Dat was fijn om even weer met het thuisfront te praten. Toen ontbeten en lekker rustig aangedaan en om half negen kwamen vrienden van Judy en Larry de camping oprijden (Claire en Sam). Met elkaar koffiegedronken en om half elf zijn wij op weg gegaan voor een bezoek in Binna Burra. Dat hoort ook bij het Lamington Nat. Park, maar een andere kant op. Hier een wandeling gedaan van 5 km (Cave Circuit). Ook erg mooi, en weer anders dan de dag ervoor. Toen een broodje gegeten en toen nog naar de Bell Bird lookout gelopen (2 km). Om drie uur waren we weer terug op de camping. Daar lekker met de anderen gekletst, thee/koffie/cake stond alweer klaar en met Bart nog topo geleerd en lessen voor maandag weer voorbereid. Toen met elkaar gegeten (gezamenlijke barbecue). De barbecue die ze hier gebruiken is een metalen plaat, waar ook uien, (zoete) aardappelen, groenten, eieren, pannekoeken en natuurlijk vlees op wordt bereid. Echt super. Ik was erg moe, dus om negen uur naar bed gegaan.
Maandag 26 oktober
Fons 's morgens vroeg nog de vogelbekdieren kunnen filmen en foto gemaakt van een blauwe kingfisher (soort ijsvogel?). Na onze brekkie (breakfast ofwel ontbijt) met lessen begonnen. Bart had een 10 voor zijn topotoets Friesland. Dat is de tweede 10 al. Toen gezamelijk koffiegedronken om half elf. Larry had voor de kinderen nog lekkere mini pannekoekjes gebakken op de barbie. (Ja, we leren al aardig Australisch spreken.) Heerlijk met jam en cream. En om half twaalf hebben we afscheid genomen en zijn we vertrokken. We kwamen langs the Natural Bridge NP, dus daar hebben we nog een korte route van 1 km gelopen om een waterval door een rots/grot heen te zien vallen. Erg mooi. Ook heb ik hier mijn eerste slang gezien. Het was een zwarte en lag/kroop naast het pad. Om half twee (nieuwe tijd, want bij de grens van New South Wales moest de klok weer een uur vooruit, waardoor het tijdsverschil met Nederland opgelopen is tot NEGEN uur) doorgereden naar Byron Bay. In de camper langs het strand de macaroni opgewarmd en gegeten. Want het is ondertussen slecht weer geworden met regen en wind. Daar om half vijf vertrokken om nog even naar de vuurtoren te rijden. Het meest oostelijke plekje van Australie. Click-click en weer door. We zijn tot half zeven doorgereden en hebben overnacht op een rest area New Italy. Totaal een kleine 250 km gereden. Nog zo'n 700 km te gaan naar Sydney, waar we eind van de week willen aankomen. Het blijft nog de hele avond regenen en onweren. De voorspellingen zijn ook niet zo goed. Maar het is toch heerlijk dat we de afgelopen maanden, met uitzondering van het zuidwesten geen regen hebben gehad.

dinsdag 20 oktober 2009

Blackdown Tableland NP en Carnarvon NP

He, he, eindelijk weer een berichtje kunnen plaatsen, na twee weken. Hier is het nu dinsdag 20 oktober en we zitten ten zuiden van Brisbane weer aan zee. Na twee weken de zee niet gezien te hebben, want dit verhaal gaat over ons bezoek aan twee zeer mooie nationale parken in Queensland. Foto's zijn nog niet allemaal geplaatst. Hopen we binnenkort te doen.

Dinsdag 6 oktober
De camping in Airlie Beach.
Allemaal gedouched, ontbeten en begonnen met lessen. Bart had Brandaan-toets. Toen koffie en om 10 van de camping. In de stad nog even postzegels en nieuwe kaarten, foto's van de onderwatercamera, brood gehaald en gepind. Van de foto's zijn een aantal gelukt. Dus die kunnen jullie nog bekijken. Dan op weg verder naar het zuiden. Onderweg in Mackay aan het strand broodje gegeten. Kite-surfers gezien. Onderweg zien we weer suikerrietplantages, ook een trein die de suikerriet vervoerd en de suikerrietfabrieken. Om half drie komen we bij Camila Beach aan. Plekje vlakbij de zee. Het is laag tij, dus geen zwemmerij, maar een lekkere strandwandeling. Na het eten, lessen voorbereiden, kinderen knutselen en op tijd naar bed. Marga belde nog even om kwart over negen. We hebben alles weer even doorgenomen en zijn weer op de hoogte van allerlei.

Woensdag 7 oktober
Om 7 uur uit de veren. Vrij goed geslapen. Eline was vannacht maar twee keer wakker. Wel veel last van de muggen-/mietsen-/mierenbeten. Na ontbijt aan de lessen begonnen. Rond elf uur weggereden. Om half drie in Rockhampton boodschappen gedaan en broodje gegeten. Daarna naar het Blackdown Tableland National Park gereden. We kwamen daar om zes uur op de campground midden in het bos aan. Het nationaal park is een groot plateau midden in een droog vlak landschap. Onderweg wat regen gehad en op de camping wat onweer en regen. Om half 8 alweer droog. We hoorden kookaburra's en uilen. Na eten een spelletje gedaan en lessen voorbereid. Om kwart over 8 naar bed. We hebben totaal 420 km gereden vandaag.

Donderdag 8 oktober
Vannacht goed geslapen. We stonden met 1 andere auto op de campground, maar om half zeven rijdt die alweer weg, dus staan we alleen. Het is mooi weer, wel fris 's morgens zo 16 graden en overdag loopt het op naar 23 graden. Na het ontbijt begonnen met de lessen. Om elf uur klaar. We lunchen om 12 uur en gaan dan een wandeling maken naar een uitkijkpunt (3 km). Daarna lekker in het zonnetje boekje lezen. Fons had een kaasplankje gekocht, dus lekker smullen. In de loop van de dag lopen alle 8 kampeerplekjes weer vol met andere mensen. Dus het is ontzettend druk!! Eind van de middag heb ik eindelijk hardgelopen. Ik heb een route gelopen van 2,2 km. Fons heeft eten klaargemaakt. We eten buiten niet alleen, want er zitten wel 10 currawongs (zwart-witte kraaien) en een kookaburra in de bomen om ons heen en houden ons in de gaten. Vanavond vloog een kookaburra naar Bart z'n bord en stal een stukje knakworst weg. Heel brutaal en flink schrikken. Zodra we bij onze tafel weglopen zitten ze de kruimels te pikken. Nog even een filmpje en voorbereiden en dan weer op stok.

Vrijdag 9 oktober
Vannacht hebben we vrij veel last gehad van de currawongs die op de camper lopen/zitten en overal aan lopen te 'knagen'. Na ontbijt en lessen zijn we om half twaalf begonnen met de wandeling van 2,5 km. Langs de paden staan bordjes met daarop de uitleg over welke planten, zaden en bomen door aboriginals gebruikt werden voor voedsel en medicijnen. Ook aboriginal-rotstekeningen gezien. Rond 1900 hebben blanken geprobeerd hier koeien te laten grazen. Maar door de fosfor die in de grond zit, kregen de koeien zwakke botten en gebrekkigheden. Ook andere zoogdieren, als possums en kangaroe's zie je hier niet. Om half een zijn we van de camping vertrokken. Nog 1 uitkijkpunt bezocht bij de uitgang van het park. Onder aan de plateau zagen we een kangaroe en een australian bustard (net als op de heen weg). In Blackwater (Zwartewater) hebben we een broodje gegeten. Daarna naar Emerald gereden (75 km verderop). Daar melk en brood gehaald en bij de Mac wat gedronken en email gecheckt. Nog getankt en een groot schilderij van Van Gogh (de zonnebloemen) op een ezel gefotografeerd. ( Is daar in een park neer gezet toen in de omgeving nog veel zonnebloemen verbouwd werden.) Ondertussen alweer vijf uur geworden en in de buurt kampeerplek gezocht. Vlakbij een rivier bij mensen op het erf: Higher Ground Homestay. We worden begroet door de eigenares met drie verse eieren voor het ontbijt voor de kinderen. Na het avondeten op tijd naar bed. (150 km gereden)

Zaterdag 10 oktober
Vannacht goed geslapen. Al hebben de hanen ons vroeg wakker gemaakt met hun gekraai. Na ontbijt en lessen (ja, ja ook op zaterdag les, omdat we afgelopen maandag schoolreisje hadden) om half twaalf naar de rivier gelopen om te zwemmen cq douchen. Er stond een vrij sterke stroming dus Fons heeft een touw over de rivier gespannen en kunnen we daar aanhangen en schoonspoelen. 50 meter stroomopwaarts ligt een boom over het water, vandaar af plonsen we op een surfboardje het water in en laten ons meedrijven. Erg leuk voor de kinderen. Na de lunch vertrekken we over de Fairbairn Dam naar Rollestone. Daar getankt en ijsje gegeten en kaartjes gepost. Onderweg naar Rollestone zien we ontzettend veel dode kangaroe's en bosbranden. Na Rollestone zien we steeds meer en meer levende kangaroe's, emoe's, koeien, paarden en wanneer we het Carnavon National Park naderen en inrijden is het alleen maar kangaroe's, wallibi's, australian bustards. Uiteindelijk komen we om half zeven op de Takarakka Bush Resort aan. Waar ook gewoon de kangaroe's en wallibi's rondlopen. Tevens moeten er in het water achter de camping 4 vogelbekdieren zitten. Die hopen we nog te gaan zien. We hebben ongeveer 250 km gereden en wel 75 kangaroe's cq wallibi's gezien. We gaan gauw eten en dan naar bed.

Zondag 11 oktober
Fons is al heel vroeg uit de veren om op zoek te gaan naar vogelbekdieren. In de verte ziet hij wat spetteren, maar echt duidelijk is het niet. Na douchen en ontbijt gaan we naar het visitor centre van het park en beginnen om 9 uur met een wandeling van 14 km. Het is een schitterende wandeling langs een creek en we moeten deze wel 10 x oversteken over stapstenen/ keien in de rivier. Onderweg zijn diverse paden naar bezienswaardigheden, zoals watervalletjes, water dat uit de muur druipt, een erg smalle kloof naar een 'kamer' van 60 mtr hoog en aboriginal-rotstekeningen. Onderweg zien we kangaroe's, walibi's, kookaberra's en zien we roze stokrozen (in het wild) en hertshoorn groeit gewoon tegen de rotsen aan. We zijn rond 3 uur weer terug. Bart, Fons en Marelijn hebben de laatste 2 km hardgerend als wedstrijdje met een andere man die we tegen kwamen. Ik heb Eline twee maal op de nek gehad, want ze was zo moe dat ze er bij ging zitten. Het is een hele prestatie voor de kinderen (en ook voor ons, want ik ben bekaf als we op de camping komen en de kinderen springen dan alweer vrolijk rond). Op de camping nog wat drinken, eten en dan bij het water op zoek naar een vogelbekdier. Maar ze hebben alleen hun bekje laten zien. We horen dat de beste tijd is van kwart over vijf tot zes uur 's morgens. De kinderen knutselen nog wat en spelen veel met de knuffels. De buurman naast ons speelt gitaar en zingt gezellige liedjes. (Van het gitaar spelen van mij komt hier niet van. Het is niet handig om een gitaar in de camper te hebben. Je moet 'm zo vaak verplaatsen, wat niet echt goed is en ik heb er de tijd niet voor. Wat ik wel heel erg jammer vind.) Dan om 8 uur naar bed, want we willen al vroeg op vogelbekdier-jacht.

Maandag 12 oktober
Fons en Bart waren om 5.15 tot 6.00 uur alweer bij het riviertje. Ze hebben 1 vogelbekdier gezien in de verte. Om zeven uur allemaal weer uit bed en na ontbijt weer om 8 uur aan de lessen begonnen. Bart was om half twaalf klaar, daarna broodje gegeten en 's middags nog drie wandeltochtjes gemaakt: Mickey Creek (3 km), Balloon Cave (1 km) en Rock Pool (2 km). Eline en ik hebben de laatste niet gedaan. Dus tijd maar gebruikt om foto's op de laptop te zetten en te selecteren voor weblog. Terwijl wij wachten springen twee kangaroe's voor ons de weg over. De anderen hebben lekker gezwommen in de pool. Hebben catfish (vis met snorharen) gezien. Om half zes weer op de camping en dan komen onze buren Patricia en John bij ons borrelen. Ze trekken al 4 jaar door Australie en Patricia schrijft artikelen en maakt foto's voor caravan/camper/reis-magazines. Ook werken ze af en toe via de site Grey Nomads (oudere 'grijze' rondreizende australiers die her en der wat bijwerken om het reizen te bekostigen). Nu moesten ze weer een aantal weken op een cattle station letten. Zodat die mensen ook op vakantie konden. We kunnen het goed met elkaar vinden en het is erg gezellig. Om half 8 stappen ze op (Bart had ondertussen lekkere knakworstjes warm gemaakt) en gaan we nog wat brood en soep eten en gaan dan rond half negen naar bed. Wat lezen ed. Het is 's avonds wat gaan regenen en flink gaan onweren en weerlichten. Dat gaat zachtjes de hele nacht zo door.

Dinsdag 13 oktober
's Morgens gaat Fons weer vroeg met Marelijn en Bart op pad naar de rivier. Deze keer zien ze een boven water komen, dichterbij. Maar geen foto kunnen maken. Wel zien ze schildpadden. Terwijl ze naar het water toe lopen zegt Fons opeens tegen Marelijn: kijk eens naar rechts. En dan kijkt Marelijn verschrikt in het gezicht van een grote kangaroe van een meter afstand. De kangaroe is groter dan Marelijn. Dan zegt ze: Haaallooo. En zwaait even naar 'm. Dat was wel even leuk. Om kwart over zeven met de meiden gedouched en de haren wassen. Dat laatste was wel weer nodig. Na ontbijt (weer heerlijk buiten, met aangename temperatuur: 23 graden) aan de lessen begonnen. Met taal alvast wat in vooruit gewerkt en om 11 uur vertrekken we van de camping. Om 2 uur zijn we in Roma, waar we bij de Mac gaan eten en de email checken. Nog even getankt en rijden dan om kwart over drie verder naar het westen naar de kust. Onderweg emoe gezien met vijf jongen. We rijden door tot half zeven, om een broodje te eten. Het is ondertussen al donker geworden. Om zeven uur rijden we nog naar Cooyar. Daar omen we om kwart voor 8 op een picknickplaats aan met speeltuin. We maken direct de bedden op en gaan naar bed na een vermoeiende dag van totaal 600 km gereden te hebben. We gaan morgen weer verder naar het oosten en willen donderdag naar de Australia Zoo te gaan. Later meer daarover.

maandag 5 oktober 2009

Townsville, Magnetic Island, Airlie Beach

Morgenochtend (dinsdag 6 oktober) na de lessen vertrekken we naar Blackdown Tableland National Park, maar jullie lezen verder vanaf het moment dat we nog in Mount Isa zijn. Dat lijkt al weer een lange tijd geleden.

Vrijdag 25 september
Na douche, ontbijt en lessen zijn we om 10.15 uur vertrokken van de camping in Mt. Isa. Boodschappen gedaan, getankt, gepind en toen om 11.00 uur op weg naar Porcupine Nat. Park (587 km). Onderweg heuvel-bergachtig met struiken/lage bomen. Veel sprinkhanen in de lucht. Hele zwermen. Ook zagen we cowboys op paarden koeien voortdrijven (net als in de film Australia). Fons had 2 gallah's (grijs/roze vogels) tegen de auto gehad: veren alom. Later weer hele vlakten met droog gras en struiken. Met honderden sprinkhanen die overvliegen. Diverse zitten op de voorkant van onze auto, wel 5-10 cm groot.Onderweg in Richmond horen we dat in Townsville, morgen (zaterdag) een Airshow is. Met Amerikaanse vliegtuigen en stuntvliegtuigen. Dus we wijzigen onze plannen en rijden door naar de kust (dus niet naar Porcupine Nat. Park). Aan het eind van de dag gaan we toch iets eerder stoppen, omdat het donker is en we net drie kangaroe's op de weg hadden. Dus we stranden in een gehuchtje Torrens Creek. We hebben om 19.00 uur de camper in een zijstraatje gezet. Naast een autosloperij. Broodje hamburger gemaakt, filmpje en om half negen naar bed. Totaal 610 km gereden.

Zaterdag 26 september
Om half zeven vertrokken na een goede nacht slapen. 292 kilometer te gaan naar Townsville. In Charter Towers bij de Mac een broodje en cornflakes gegeten en koffie gehaald. Om 9.00 uur weer verder gereden na een reservering te hebben gemaakt op een Big4-camping in Townsville. Volgens de krant verwachten ze 80.000 mensen bij de Airshow. Maar het is nog afwachten of alles door kan gaan, vanwege het vele stof en rook (door bosbranden) in de lucht. Ook hier hebben ze er last van, maar niet zoveel als in Sydney het geval was. In Townsville gelijk naar de camping gegaan en gedouched en toen naar een bushalte gelopen en met de bus naar “Het Strand”. Zo heet de boulevard daar. Al heel veel mensen, muziek, eettentjes. Om half twee komen de eerste vliegtuigen over. Dit duurt tot half zes. De kinderen zwemmen ondertussen nog in de zee. Het is een zeer mooie show, met name de Thunderbirds van de Amerikanen zijn geweldig. We ontmoeten daar een Nederlandse man met z'n drie kinderen, die in Townsville woont, en worden uitgenodigd voor een borrel en blijven uiteindelijk ook eten. Heel erg gezellig, lekker en gastvrij. Om half negen nemen we een taxi naar de camping.

Zondag 27 september
Lekker laat opgestaan na een goede nachtrust: om half acht. De hele morgen wat aangerommeld. Maar we hadden op deze camping gratis onbeperkt inernet, dus we hebben emails bijgewerkt, nieuws gelezen, voor de zaak dingen geregeld en voor school weer dingen op een rijtje gezet. De kinderen hebben lekker in het zwembad gespeeld. Eind van de dag lekker gegeten en filmpje gekeken.

Maandag 28 september
Na ontbijt en lessen zijn we om kwart over tien vertrokken van de camping. Bij de Ferry (haven) geinformeerd naar de prijzen om over te varen naar het eiland Magnetic Island. We checken nog even of er ruimte is op de enige camping op het eiland en besluiten dan om meteen de boot van half een te nemen. We hebben nog even tijd om in de stad boodschappen in te slaan. Het is 20 minuten varen. Op de camping zoeken we een leuk schaduwrijk plekje uit. Op de camping vliegen veel gekleurde rainbow lorikeets en zien we 4 bush stone-curlews met twee jongen. 's Middags nog even naar het strand gelopen (200 meter, Horseshoe Bay). Daar drie nederlandse meiden (in Groningen afgestudeerd) gesproken die Australie rondreizen. Heel gezellig met elkaar gesproken te hebben. Ook weblog/email uitgewisseld. Daarna weer naar de camper, gegeten en kinderen nog wat schoolwerk gedaan wat 's morgens niet gelukt is. Bart Brandaan en Marelijn nog schrijven.

Dinsdag 29 september
Vanmorgen op de camper een mega grote spin met langharige poten. Uiteindelijk is ie verdwenen onder de motorkap en hebben we hem niet meer gezien. Na ontbijt en school naar het zwembad op de campng. Toen broodje gegeten en naar het strand. Om half vier hebben de kinderen een ritje achter een speedboot gemaakt. Met z'n drieen in een soort van rubber speedboot. Super leuk. 's Avonds lekker indonesisch gegeten (ik heb me laten inspireren door Jan uit Townsville) en toen zijn de kinderen een filmpje gaan kijken. Maar dan wordt er aan de camper geklopt, met de vraag of we al wilde koala's hebben gezien, want er zit er een in een boom op de camping. Dus met zaklamp op pad. Superleuk om 'm in het wild te zien. Toen de kinderen later op bed lagen, kwam Fons buiten nog andere dieren tegen. Een beet 'm in de teen en vloog toen de boom in. We maken Bart en Marelijn er wakker voor om ze nog even te zien, maar de volgende dag kan Bart zich niet meer herinneren dat ie uit bed gehaald is. Later bleken dit possums te zijn. Die elke avond over de camping struinen. Het is zo al met al een hele dierentuin op de camping, want ook wallibi's hebben we zien lopen en kookaburra's.

Woensdag 30 september
Na ontbijt en lessen weer naar zwembad. Het is deze dagen zo rond de 29 graden in de schaduw. Maar een aardig koel windje van zee. Na de lunch zijn we naar de paardenmanege gereden, want Marelijn en ik hebben een paardenrit van twee uur gepland. Marelijn heeft op een kleine vos gereden: Striker en ik reed op Danny. We waren met een grote groep van zo'n 12 paarden. We reden door het bos en later op het strand. Daar werden de paarden afgezadeld en konden wij ons ontkleden. En mochten we in zwemkleding op de paarden de zee in. Super. Ook wel spannend. Daar kunstjes gedaan. Op het paard rondje draaien (dus achterstevoren zitten en dan weer verder draaien) en ook op het paard staan. Het is ons allebei gelukt. Hartstikke goed ook van Marelijn. Op terugweg ook stuk in draf. En dat ging me aardig goed af, al zeg ik het zelf. Fons, Bart en Eline zijn ook bij ons wezen kijken op het strand. Om vijf uur waren we terug. Op de camping even snel gedouched en toen naar het Fort gereden. Daar naar boven gewandeld en onderweg een koala-beer met jong in de boom gezien. Dus nog een keer een wilde koala beer gespot. Super. Toen naar de pizzeria. Daar lekker gegeten en toen naar de Toad races ofwel paddenraces gereden. Grote padden (zo groot als Fons' hand) worden midden in een cirkel in een plexi-glazen bak gezet. Je kunt op ze wedden, welke pad het snelst buiten de cirkel springt. Wie wint krijgt het ingezette geld uitgekeerd (minus je eigen ingezette bedrag, dat gaat naar een goed doel) en moet je de pad kussen. Het was wel grappig om te zien. Het lijkt wel of we heel veel hebben afgereden, maar de afstanden zijn niet groot. Het eiland heeft de vorm van een driehoek en is ongeveer 12 bij 12 bij 12 km. Maar wel veel bergen en er zijn verschillende wandelpaden, maar die hebben wij niet gelopen. Alleen die naar het Fort.
Om kwart over negen waren we weer op de camping. Fons z'n moeder had nog even gebeld. En ik had gezien dan mijn ouders nog gebeld hadden, dus die hebben we ook nog even gesproken. De kinderen hebben toen nog possums gevoerd en geaaid. Ze waren met name in de campkitchen. Eline sliep al. Ze hadden ook nog wallibi's gezien.

Donderdag 1 oktober
We slapen hier vrij goed, omdat het 's avonds heerlijk afkoelt. Maar de vogels maken 's nachts en 's morgens zoveel herrie. Met name de kookaburra's en de curlews (met hun jammerende geluid) kunnen er wat van. Wanneer ik deze morgen de vouwgordijnen omhoog doe, zie ik tot mijn schrik, dat er een wallibi op z'n kop aan de houten schutting achter onze camper hangt. Hij zit vast met een achterpoot. Fons krijgt 'm zo niet los, dus hij breekt een stuk van de schuttingplank af en trekt de wallibi aan z'n staart omhoog. En krijgt 'm zo los. Deze blijft verdwaasd liggen tegen de schutting. Ik zag net een verzorgster (van het kleine wildlife-parkje van de camping) lopen en die hebben we gewaarschuwd. Samen met een collega vangt ze de wallibi in een zak. Later op de dag horen we dat de dierenarts 'm heeft meegenomen om te bekijken. Wat een opschudding in de vroege ochtend. Na ontbijt en lessen lekker wat klusjes doen: broek naaien, wasjes doen, brood halen. Wel lekker om een extra nachtje te blijven. Na de lunch naar Florence Bay gereden en daar lekker gezwommen. Na eten en possums voeren/aaien/fotograferen op tijd naar bed.

Vrijdag 2 oktober
Na ontbijt hebben Bart en Marelijn een rekentoets. Eline is nu buiten aan het werkjes doen. Bart heeft ook nog een topo-toets van Groningen. Helemaal foutloos gemaakt. Super. En dat terwijl we met de toetsen bezig zijn nog bezoek krijgen van een stuk of tien lorikeets, die natuurlijk nog even gevoerd moeten worden. Om tien uur van de camping afgegaan. Bij de receptie spreken we dezelfde verzorgster nog even en vragen hoe het is afgelopen met de wallibi. Maar ze zegt dat ze 'm hebben laten inslapen, want z'n achterpoot was gebroken. Het duurt te lang voor een achterpoot helemaal genezen is. En omdat het een wilde wallibi is kunnen ze 'm ook niet zo lang in een hokje houden. Wanneer het z'n voorpootje was geweest hadden ze 'm een kans gegeven. Dat was wel even heel zielig. Maar beter zo, dan dat ie op z'n kop aan de schutting was overleden. Toen hebben we bij Picnic Bay wat rondgekeken en uiteindelijk bij Alma Bay lekker gelunched en in speeltuin gespeeld en gezwommen tot half drie. Toen zijn we naar de haven gereden en in de rij gaan staan voor de boot van half vier. Wanneer we in Townsville aankomen doen we gelijk boodschappen en gaan bij de McDonalds eten, dan rijden we gelijk door naar dezelfde Big4 camping waar we vorig weekend ook hebben gestaan. Lekker op tijd naar bed.

Zaterdag 3 oktober
De kinderen hebben voor tien uur nog even gezwommen en we hebben wat email afgehandeld. Om tien uur rijden we weg naar Airlie Beach. We hebben nog heel lang getwijfeld waar we nou naar toe zouden gaan. Nog naar het noorden (waar het toch nog 's nachts warm blijft en zonder airco ofwel stroom is het dan niet lang vol te houden en we willen weer eens gratis gaan staan) of toch naar het zuiden. En we hebben dus voor het laatste gekozen. In Airlie Beach hebben we de Airlie Cove Resort uitgekozen. En gaan eind van de dag nog even naar het zwembad na 285 km gereden te hebben. Maar wanneer we daar even zitten dan begint het te kriebelen. Een soort kriebelen wat me heel bekend voor komt. Met name op de tennisbaan: MIETSEN???!!! Hoe is het mogelijk. Jawel, we horen dat die 's avonds uit de mangroven komen opzetten. Dan denk je dat je er van af bent en dan bestaan ze hier ook. Dus dat is insmeren met het avondeten. Kinderen lekker op tijd naar bed. Hier lopen overigens vreemde vogels rond: kalkoenen met rode koppen en gele sjaal om. Ook moeten hier possums en echidna's zijn. Maar we hebben alleen een possum gezien.

Zondag 4 oktober
Eline heeft ons enigszins uit de slaap gehouden. Ze moet steeds huilen, m.n. gewoon in haar slaap. We worden er behoorlijk geirriteerd van. Maar met op staan heeft ze een hele zere dikke keel. Na het ontbijt gaan we op zoek naar een supermarkt om een taart te kopen. We besluiten uiteindelijk een lege cake bodem te kopen en die te versieren. Dan willen we naar het strand rijden, maar het is hier nagenoeg niet mogelijk aan het strand te zwemmen. We hebben wel een strandje gezien, maar daar zwom niemand. Maar wel was een lagoon gemaakt aan de zee. Een heel groot zwembad met zand en grond er omheen. En 's morgens om tien uur was het er al druk. Daar hebben we lekker de taart opgegeten ter ere van het feit dat we precies op de helft van onze reis zijn. Drie maanden voorbij... nog drie maanden te gaan. Het lijkt ontzettend lang. Verder de hele dag hier door gebracht. 's Avonds lekker spaghetti gegeten en op tijd naar bed.

Maandag 5 oktober
Na weer een onrustige nacht (maar ook buurkinderen zijn aan het brullen 's nachts) moeten we er op tijd uit. Vandaag geen school, maar schoolreisje. We worden op 8.15 uur opgehaald bij de receptie voor een boottocht naar de Whitsunday Islands. Mooie stranden, lekker snorkelen. We vertrekken met de boot om negen uur. Na een uur en kwartier varen, stappen we over in klein bootje en worden we aan land gezet voor een bushwalk naar een uitzichtpunt over the Whitehaven beach. Schitterend wit zand. Dan varen we verder en nu mogen we zelf op het strand lekker zwemmen, snorkelen en lunchen. Heerlijke aussie-barbeque. Russell en Dave, twee tropische leguanen, komen ons nog even begroeten. Om twee uur vertrekken we naar een andere plek om te snorkelen. Heel erg mooie vissen en koralen. Gigantisch grote vissen zwemmen er rond. Een was zeker wel 1,50 meter lang en dan ook nog heel hoog. We hadden voor deze dag een onderwatercamera gekocht, waarvan de foto's ook op cd worden gebrand. Dus als ze gelukt zijn, zullen jullie die nog wel op de weblog zien. Bart en Marelijn hebben ook nog even gesnorkeld, maar die zijn even later bij Eline in het kleine bootje met glasbodem gestapt. Dus die konden ook alle vissen zien en natuurlijk weer voeren. Precies waar mama en papa zwemmen. Dus wij zaten weer tussen de vissen. Nu voelde ik dat ik door 1 vis werd gebeten. Dacht dat ik een brokje was. Om vier uur zijn we weer naar Airlie Beach gevaren, daar waren we om vijf uur. En om half zes weer op de camping. Daar lekker fruit gegeten als avondeten. Kinderen lekker filmpje. Morgen weer naar school en 's middags weer een stukje rijden naar het zuiden, meer het binnenland weer in.