maandag 10 augustus 2009

Onze belevenissen in Broome

Ik zit nu nog in Broome in een internetcafé. We hebben de auto's gewisseld. We hebben nu een zeer grote camper. Heel erg luxe. Grote koelkast voor lekker koel drinken. Dit keer heeft Fons voldoende Emu Bitter ingeslagen. We hebben een heleboel boodschappen ingeladen en gaan straks weer on the road to the south. Maar nu weer beginnen bij onze aankomst in Broome een week geleden.

Woensdag 5 augustus
Vanmorgen met wakker worden gelijk de tent opengeritst en naar de zee gekeken. Schitterend uitzicht. Na het ontbijt de stad ingelopen bij visitorcentre een camelride (kamelenrit) voor ’s middags geboekt en de weblog bijgewerkt. Nog geen foto’s. Kon geen emailcontact krijgen. Erg vervelend. ’s Middags naar de Cable beach (het schoonste en mooiste strand van West-Australia). We konden zo met de auto het strand oprijden. Fons helemaal in zijn nopjes, want dit was toch ook wel een wens om in Australië te doen. Kinderen heerlijk in zee en op strand gespeeld. Om vier uur konden wij de kamelen gaan begroeten. Ships of the Dessert. Eline en ik zaten op de eerste kameel: Horrace (28 jaar ), Marelijn en Bart zaten op de tweede kameel: Zara. En Fons zat op de derde: Olly. Zara en Olly hebben meegespeeld in de film Australia. Ze trekken in de film een auto voort. We hebben een uur op ze rond gereden tot zonsondergang. Heel erg leuk en heel erg mooi. Wel een zere bibs. Mooie foto’s en filmpjes gemaakt. Dus een mooi begin van onze Broome-week. Wanneer we ’s avonds aan het eten zijn vliegen de vleermuizen rond ons hoofd en hangen in de bomen boven ons plekje. Af en toe wel angstig voor Eline. En dan bedoel ik niet de kleintjes zoals we die in Nederland zien. Het is dan een lawaai en geritsel van jewelste.

Donderdag 6 augustus
Een heerlijk rustige dag. Om 10 uur ongeveer naar het strand (25 meter lopen), want dan is het water hoog genoeg en hoef je niet zo ver te lopen. Er lopen en vliegen hier hele mooie, voor ons onbekende vogels rond. Ook weer de ibissen, hier ook witte. En ook de osprey (soort van grote buizerd ofzo), die nestelt even verderop. Maar die had nu een vis gevangen en kwam hem hier op de camping (op een afgebroken palmboom) even oppeuzelen. Ook loopt hier een soort van plevier rond. De masked lapwing. Hij heeft gele flapjes aan z’n wangen hangen. Heel bijzonder. Na de lunch naar het centrum gereden. Daar alsnog de email gecheckt en geinternetbankiert (nieuw woord?). En wat gewinkeld. Na het avondeten zijn we begonnen met de film Australia te kijken, want we wilden Zara en Olly nu natuurlijk wel op het witte doek zien. Vandaag te horen gekregen dat de ooievaar eindelijk is geland in de Velde. Albert en Liesbeth hebben een dochter gekregen, geboren op Marelijn d’r verjaardag. Van harte gefeliciteerd vanuit hier. Kaartje is onderweg.

Vrijdag 7 augustus
Vanmorgen op tijd opgestaan. Na het ontbijt, bij de receptie nog drie nachten bijgeboekt en toen onderweg gegaan naar Cape Levenque. Na zo’n 20 km kom je weer op een lange dirt road. Dus om het af te leren…. Onderweg moesten we door rook van bushfire rijden. Om 10 uur waren we in Beagle Bay (een aboriginal community) waar we een mooi wit kerkje hebben bezocht. Het altaar, evenals de muren, vloeren zijn belegd met oesterschelpen. Heel erg mooi. Fons wilde hier ook even tanken. Dus naar het ‘tankstation’. Maar het blijkt dat je eerst naar de community store moet. Daar een tankkaart moeten kopen. Je betaald je diesel dus van te voren. Met die kaart kun je naar de pomp en tanken en daarna moet je de kaart weer terug brengen naar de winkel. Daarna zijn we doorgereden naar One arm point. Onderweg werden we, evenals een andere auto, staande gehouden door de politie. Ze wilden Fons z’n rijbewijs zien en noteerden onze kentekennummer en onze naam. Daarna mochten we gewoon weer doorrijden. In One arm point zijn we naar een hatchery geweest. Het is een soort open schuur waar wel zo’n 20 tanks in staan, waar diverse vissen, schelpen, zeeanemonen, schildpadden ed. inzitten. We kregen van de baas een uitleg van alle vissen, waaronder barramundi’s en hebben nog een zee-egel vast mogen houden en een zeeslak. De kinderen mochten de schilpadden voeren. De grote schelpen die polijst hij en verkoopt ze dan. De kinderen mochten een ruwe schelp uitzoeken. Daarna een ijsje gegeten en weer getankt, op dezelfde manier als in Beagle Bay. Toen opzoek naar een mooi strand. Na wat zoeken hebben we die gevonden. En jawel. Fons kreeg het weer voor elkaar. Vast in het strandzand. Hij kon niet meer voor- of achteruit. Maar goed. De banden wat laten leeglopen: 2 bar en wat zand wegscheppen en toen reed hij de auto er al weer uit. We hebben heerlijk gesnorkeld en gezwommen in mooi helder water, wit zandstrand. Er waren misschien 3 andere auto’s. Na een tijdje kwamen twee aboriginal vrouwen en een hoop kinderen naar het strand. De jongens speelden in het water. De vrouwen en meisje gingen met een vislijn vissen. Ze haalden vissen van zo’n 20-25 cm boven water. Ze werden gelijk gefileerd om mee te nemen voor het avondeten. Om half vier zijn we weer terug gereden. Onderweg reden we weer door het rook van bushfire. Maar nu was er echt brand tot naast de kant van de weg. En ook veel meer dan op de heenweg. Tevens kwamen we brandweer tegen. Later hoorden we dat deze branden aangestoken zijn en dat ze op zoek zijn naar de brandstichters. Vandaar dat we waarschijnlijk op de heenweg zijn aangehouden door de politie. Na zo'n 400 km rijden vandaag, waren we om kwart over zes bij de Mc Donalds en hebben daar lekker gegeten.

Zaterdag 8 augustus
Rustig aangedaan vandaag. Lekker op de camping rondgehangen. Foto’s gemaakt van vogels, gesnorkeld, schelpen gezocht en met de meiden heb ik kettingen geregen van de schelpen. Fons en Bart zijn naar de haven van de hoovercraft gelopen. De hoovercraft vaart regelmatig voorbij. En Bart wilde daar wel eens kijken. Het was een uur lopen. Ze hebben onderweg op het strand nog allerlei (schelp)krabjes, haaiekoppen en – staarten en een hele dode haai gezien. Op de terug weg kregen ze een lift van een man die daar werkte. Dat was erg aardig en scheelde weer een wandeling van een uur. ’s Avonds naar de staircase to the moon gekeken. Dat kon vanaf onze camping. Dat is 1x in de maand bij volle maan. Dan komt de maan op en dan schijnt hij over het water en dan lijkt het net een trap naar de maan. Heel mooi. Dat hadden we donderdagavond al enigszins gezien. Dat kun je dan een paar avonden achter elkaar zien. Echter, door de rook van de bushfire die voor de maan waaide was het niet goed te zien. Jammer. Gelukkig hadden we donderdags al wat foto’s gemaakt.

Zondag 9 augustus
Wederom lekker rustig aan gedaan. Eind van de ochtend naar Cable Beach, nadat we eerst even naar de Kea camperverhuur zijn gereden. Daar stond al een grote camper. Zou het de onze al zijn? ER waren niet veel andere campers. Het was druk op het strand, maar schitterend mooie hoge golven. Toen het tij laag werd zijn we met de auto het strand weer op gereden en hebben lekker dat gekookt, gegeten en van de zonsondergang genoten. Om zes uur (ondertussen al weer donker geworden) terug gereden naar de camping en hebben daar de film Australia afgekeken.
Marelijn en Eline hebben de afgelopen twee nachten om de beurt bij Fons boven in de tent geslapen en sliep Bart bij mij in de tent op de grond.

Maandag 10 augustus
Vanmorgen vroeg opgestaan. Want we zijn naar de dinosaurus voetafdrukken gaan kijken. Er zijn 3 voetafdrukken op verschillende plekken te zien. Maar de derde kun je alleen zien bij laag tij. En dat was vanmorgen om 7.07 uur. Het was even zoeken (met een heleboel andere mensen) op de rotsen, maar we hebben ze gevonden. Het laatste paar kon nog maar net, want het water kwam er al weer over heen spoelen. Ook is daar een 'badje' te zien: Anastasia Pool. Dit badje is gemaakt door een man, waarvan zijn vrouw artritis had en hierin kon ze gaan badderen. Verder hebben we vanmorgen de auto schoongemaakt. Dat was nog een hele klus. Al dat rode zand in elk kiertje en gaatje. De kinderen hebben ondertussen in de speeltuin en op het stand gespeeld. Eind van de ochtend zijn we weer naar the Cable Beach gegaan. Daar tot vier uur op het strand gespeeld, gelezen en gezwommen. De kinderen vermaken zich en wij kunnen lekker boekje lezen. Heerlijk. Deze week in Broome was heerlijk om bij te komen van al dat gereis. Toen we weer op de camping waren verdwenen de kinderen weer naar het strand. Ze kunnen er geen genoeg van krijgen. Bart heeft weer geholpen met macaroni koken. ’s Avonds heb ik de foto’s weer op de laptop gezet. Dan de foto’s uitzoeken die leuk zijn voor de weblog. Deze moeten dan verkleind worden, anders kun je ze niet uploaden in Picassa foto album. Daarna aan het verhaal voor de weblog gewerkt totdat de accuspanning van de laptop op was. Om negen uur naar bed. Onze laatste nacht in deze tent.

Dinsdag 11 augustus
Vanmorgen werden we wakker met ontzettende mist. Dus deze keer geen mooi uitzicht op de zee. Alles was ontzettend nat. Maar nu (kwart over negen) ik dit aan het schrijven ben is nagenoeg alles al weer droog. Ik hoor net van Bart dat de koffie klaar is. We gaan zo de laatste spullen in de auto gooien en de nieuwe Kea 6 Berth deluxe camper ophalen, de spullen allemaal overzetten van de 4WD naar de campervan en dan naar Britz om de 4WD in te leveren.….. einde tijdperk 4WD en Broome. Want daarna gaan we Broome verlaten en vertrekken we naar het Zuiden richting Perth.

1. Wat geweldig dat jullie op een kameel gereden hebben, een hele belevenis! Mathilde heeft het filmpje wel 10x bekeken. We genieten van jullie verhalen en foto's!(de foto van de krokodil vond ze wel een beetje eng). Goede reis met de camper. Groetjes van Mathilde, Berto en Aline

2. Hallo allemaal,

Wat een fantastische belevenissen, echt genieten.
    Wat jullie nu allemaal al gezien en gedaan hebben en dat nog maar in 1 maand.
    Veel succes de komende maand met de camper. We blijven jullie reis volgen.

Groetjes de Krabbetjes

3. hoi bart
    wat heb je al een boel gezien
    gaaf zeg al dieren
    ik wil ook wel naar australie

groetjes arjan

4. Dag Ingrid,
    Wat een belevenissen............., geweldig.
    Wordt het leven in Nederland straks alleen maar saai? Geniet nu maar fijn van een beetje meer luxe en vrijheid in jullie nieuwe "huisje". . De kinderen zijn hier inmiddels weer naar school.
    Liefs voor jullie allemaal.
    Bouk.

5. Wat een prachtige avontuen beleven jullie zeg. Het is een genot om te lezen. Nu op naar een nieuw avontuur de camper. Ik hoop dat jullie nog heel veel moois mogen meemakn en zien. Geniet er van.Susan Mosman

6. Hoi Allemaal!!

Wij lezen jullie verhalen met plezier,gave belevenis hoor!!
    Laatst hebben we deze site met je ouders hier opgezocht (die waren hier een paar dagen), en sindsdien zijn we jullie blijven volgen.
    Heel veel plezier daar nog en wij blijven lezen!!
    Groet(neef) Wilco en Marijke

7. Hallo Bart
    Zo te lezen is het wel erg mooi in Australie.
    En al die foto's, je hebt het toch wel erg naar je zin zo te zien.Ik zou trouwens ook weleens op een kameel willen zitten !!
    Wij zijn al weer naar school... jij dan met je prive juf?
    groetjes en nog heel veel plezier !