dinsdag 20 oktober 2009

Blackdown Tableland NP en Carnarvon NP

He, he, eindelijk weer een berichtje kunnen plaatsen, na twee weken. Hier is het nu dinsdag 20 oktober en we zitten ten zuiden van Brisbane weer aan zee. Na twee weken de zee niet gezien te hebben, want dit verhaal gaat over ons bezoek aan twee zeer mooie nationale parken in Queensland. Foto's zijn nog niet allemaal geplaatst. Hopen we binnenkort te doen.

Dinsdag 6 oktober
De camping in Airlie Beach.
Allemaal gedouched, ontbeten en begonnen met lessen. Bart had Brandaan-toets. Toen koffie en om 10 van de camping. In de stad nog even postzegels en nieuwe kaarten, foto's van de onderwatercamera, brood gehaald en gepind. Van de foto's zijn een aantal gelukt. Dus die kunnen jullie nog bekijken. Dan op weg verder naar het zuiden. Onderweg in Mackay aan het strand broodje gegeten. Kite-surfers gezien. Onderweg zien we weer suikerrietplantages, ook een trein die de suikerriet vervoerd en de suikerrietfabrieken. Om half drie komen we bij Camila Beach aan. Plekje vlakbij de zee. Het is laag tij, dus geen zwemmerij, maar een lekkere strandwandeling. Na het eten, lessen voorbereiden, kinderen knutselen en op tijd naar bed. Marga belde nog even om kwart over negen. We hebben alles weer even doorgenomen en zijn weer op de hoogte van allerlei.

Woensdag 7 oktober
Om 7 uur uit de veren. Vrij goed geslapen. Eline was vannacht maar twee keer wakker. Wel veel last van de muggen-/mietsen-/mierenbeten. Na ontbijt aan de lessen begonnen. Rond elf uur weggereden. Om half drie in Rockhampton boodschappen gedaan en broodje gegeten. Daarna naar het Blackdown Tableland National Park gereden. We kwamen daar om zes uur op de campground midden in het bos aan. Het nationaal park is een groot plateau midden in een droog vlak landschap. Onderweg wat regen gehad en op de camping wat onweer en regen. Om half 8 alweer droog. We hoorden kookaburra's en uilen. Na eten een spelletje gedaan en lessen voorbereid. Om kwart over 8 naar bed. We hebben totaal 420 km gereden vandaag.

Donderdag 8 oktober
Vannacht goed geslapen. We stonden met 1 andere auto op de campground, maar om half zeven rijdt die alweer weg, dus staan we alleen. Het is mooi weer, wel fris 's morgens zo 16 graden en overdag loopt het op naar 23 graden. Na het ontbijt begonnen met de lessen. Om elf uur klaar. We lunchen om 12 uur en gaan dan een wandeling maken naar een uitkijkpunt (3 km). Daarna lekker in het zonnetje boekje lezen. Fons had een kaasplankje gekocht, dus lekker smullen. In de loop van de dag lopen alle 8 kampeerplekjes weer vol met andere mensen. Dus het is ontzettend druk!! Eind van de middag heb ik eindelijk hardgelopen. Ik heb een route gelopen van 2,2 km. Fons heeft eten klaargemaakt. We eten buiten niet alleen, want er zitten wel 10 currawongs (zwart-witte kraaien) en een kookaburra in de bomen om ons heen en houden ons in de gaten. Vanavond vloog een kookaburra naar Bart z'n bord en stal een stukje knakworst weg. Heel brutaal en flink schrikken. Zodra we bij onze tafel weglopen zitten ze de kruimels te pikken. Nog even een filmpje en voorbereiden en dan weer op stok.

Vrijdag 9 oktober
Vannacht hebben we vrij veel last gehad van de currawongs die op de camper lopen/zitten en overal aan lopen te 'knagen'. Na ontbijt en lessen zijn we om half twaalf begonnen met de wandeling van 2,5 km. Langs de paden staan bordjes met daarop de uitleg over welke planten, zaden en bomen door aboriginals gebruikt werden voor voedsel en medicijnen. Ook aboriginal-rotstekeningen gezien. Rond 1900 hebben blanken geprobeerd hier koeien te laten grazen. Maar door de fosfor die in de grond zit, kregen de koeien zwakke botten en gebrekkigheden. Ook andere zoogdieren, als possums en kangaroe's zie je hier niet. Om half een zijn we van de camping vertrokken. Nog 1 uitkijkpunt bezocht bij de uitgang van het park. Onder aan de plateau zagen we een kangaroe en een australian bustard (net als op de heen weg). In Blackwater (Zwartewater) hebben we een broodje gegeten. Daarna naar Emerald gereden (75 km verderop). Daar melk en brood gehaald en bij de Mac wat gedronken en email gecheckt. Nog getankt en een groot schilderij van Van Gogh (de zonnebloemen) op een ezel gefotografeerd. ( Is daar in een park neer gezet toen in de omgeving nog veel zonnebloemen verbouwd werden.) Ondertussen alweer vijf uur geworden en in de buurt kampeerplek gezocht. Vlakbij een rivier bij mensen op het erf: Higher Ground Homestay. We worden begroet door de eigenares met drie verse eieren voor het ontbijt voor de kinderen. Na het avondeten op tijd naar bed. (150 km gereden)

Zaterdag 10 oktober
Vannacht goed geslapen. Al hebben de hanen ons vroeg wakker gemaakt met hun gekraai. Na ontbijt en lessen (ja, ja ook op zaterdag les, omdat we afgelopen maandag schoolreisje hadden) om half twaalf naar de rivier gelopen om te zwemmen cq douchen. Er stond een vrij sterke stroming dus Fons heeft een touw over de rivier gespannen en kunnen we daar aanhangen en schoonspoelen. 50 meter stroomopwaarts ligt een boom over het water, vandaar af plonsen we op een surfboardje het water in en laten ons meedrijven. Erg leuk voor de kinderen. Na de lunch vertrekken we over de Fairbairn Dam naar Rollestone. Daar getankt en ijsje gegeten en kaartjes gepost. Onderweg naar Rollestone zien we ontzettend veel dode kangaroe's en bosbranden. Na Rollestone zien we steeds meer en meer levende kangaroe's, emoe's, koeien, paarden en wanneer we het Carnavon National Park naderen en inrijden is het alleen maar kangaroe's, wallibi's, australian bustards. Uiteindelijk komen we om half zeven op de Takarakka Bush Resort aan. Waar ook gewoon de kangaroe's en wallibi's rondlopen. Tevens moeten er in het water achter de camping 4 vogelbekdieren zitten. Die hopen we nog te gaan zien. We hebben ongeveer 250 km gereden en wel 75 kangaroe's cq wallibi's gezien. We gaan gauw eten en dan naar bed.

Zondag 11 oktober
Fons is al heel vroeg uit de veren om op zoek te gaan naar vogelbekdieren. In de verte ziet hij wat spetteren, maar echt duidelijk is het niet. Na douchen en ontbijt gaan we naar het visitor centre van het park en beginnen om 9 uur met een wandeling van 14 km. Het is een schitterende wandeling langs een creek en we moeten deze wel 10 x oversteken over stapstenen/ keien in de rivier. Onderweg zijn diverse paden naar bezienswaardigheden, zoals watervalletjes, water dat uit de muur druipt, een erg smalle kloof naar een 'kamer' van 60 mtr hoog en aboriginal-rotstekeningen. Onderweg zien we kangaroe's, walibi's, kookaberra's en zien we roze stokrozen (in het wild) en hertshoorn groeit gewoon tegen de rotsen aan. We zijn rond 3 uur weer terug. Bart, Fons en Marelijn hebben de laatste 2 km hardgerend als wedstrijdje met een andere man die we tegen kwamen. Ik heb Eline twee maal op de nek gehad, want ze was zo moe dat ze er bij ging zitten. Het is een hele prestatie voor de kinderen (en ook voor ons, want ik ben bekaf als we op de camping komen en de kinderen springen dan alweer vrolijk rond). Op de camping nog wat drinken, eten en dan bij het water op zoek naar een vogelbekdier. Maar ze hebben alleen hun bekje laten zien. We horen dat de beste tijd is van kwart over vijf tot zes uur 's morgens. De kinderen knutselen nog wat en spelen veel met de knuffels. De buurman naast ons speelt gitaar en zingt gezellige liedjes. (Van het gitaar spelen van mij komt hier niet van. Het is niet handig om een gitaar in de camper te hebben. Je moet 'm zo vaak verplaatsen, wat niet echt goed is en ik heb er de tijd niet voor. Wat ik wel heel erg jammer vind.) Dan om 8 uur naar bed, want we willen al vroeg op vogelbekdier-jacht.

Maandag 12 oktober
Fons en Bart waren om 5.15 tot 6.00 uur alweer bij het riviertje. Ze hebben 1 vogelbekdier gezien in de verte. Om zeven uur allemaal weer uit bed en na ontbijt weer om 8 uur aan de lessen begonnen. Bart was om half twaalf klaar, daarna broodje gegeten en 's middags nog drie wandeltochtjes gemaakt: Mickey Creek (3 km), Balloon Cave (1 km) en Rock Pool (2 km). Eline en ik hebben de laatste niet gedaan. Dus tijd maar gebruikt om foto's op de laptop te zetten en te selecteren voor weblog. Terwijl wij wachten springen twee kangaroe's voor ons de weg over. De anderen hebben lekker gezwommen in de pool. Hebben catfish (vis met snorharen) gezien. Om half zes weer op de camping en dan komen onze buren Patricia en John bij ons borrelen. Ze trekken al 4 jaar door Australie en Patricia schrijft artikelen en maakt foto's voor caravan/camper/reis-magazines. Ook werken ze af en toe via de site Grey Nomads (oudere 'grijze' rondreizende australiers die her en der wat bijwerken om het reizen te bekostigen). Nu moesten ze weer een aantal weken op een cattle station letten. Zodat die mensen ook op vakantie konden. We kunnen het goed met elkaar vinden en het is erg gezellig. Om half 8 stappen ze op (Bart had ondertussen lekkere knakworstjes warm gemaakt) en gaan we nog wat brood en soep eten en gaan dan rond half negen naar bed. Wat lezen ed. Het is 's avonds wat gaan regenen en flink gaan onweren en weerlichten. Dat gaat zachtjes de hele nacht zo door.

Dinsdag 13 oktober
's Morgens gaat Fons weer vroeg met Marelijn en Bart op pad naar de rivier. Deze keer zien ze een boven water komen, dichterbij. Maar geen foto kunnen maken. Wel zien ze schildpadden. Terwijl ze naar het water toe lopen zegt Fons opeens tegen Marelijn: kijk eens naar rechts. En dan kijkt Marelijn verschrikt in het gezicht van een grote kangaroe van een meter afstand. De kangaroe is groter dan Marelijn. Dan zegt ze: Haaallooo. En zwaait even naar 'm. Dat was wel even leuk. Om kwart over zeven met de meiden gedouched en de haren wassen. Dat laatste was wel weer nodig. Na ontbijt (weer heerlijk buiten, met aangename temperatuur: 23 graden) aan de lessen begonnen. Met taal alvast wat in vooruit gewerkt en om 11 uur vertrekken we van de camping. Om 2 uur zijn we in Roma, waar we bij de Mac gaan eten en de email checken. Nog even getankt en rijden dan om kwart over drie verder naar het westen naar de kust. Onderweg emoe gezien met vijf jongen. We rijden door tot half zeven, om een broodje te eten. Het is ondertussen al donker geworden. Om zeven uur rijden we nog naar Cooyar. Daar omen we om kwart voor 8 op een picknickplaats aan met speeltuin. We maken direct de bedden op en gaan naar bed na een vermoeiende dag van totaal 600 km gereden te hebben. We gaan morgen weer verder naar het oosten en willen donderdag naar de Australia Zoo te gaan. Later meer daarover.

1. Hoi luitjes, we krijgen het idee dat jullie straks elk stukje van Australië gezien hebben. Mooie verhalen en foto's!

Donderdag 22 oktober is Jasper vader geworden van Tijn. Het is een flinke knul geworden van 8 pond. Moeder en Tijn maken het verder goed.

Het netwerk van 4infra is overgezet naar een andere server. De webmail staat nu op een andere website en de wachtwoorden zijn gewijzigd. Stuur even een sms-berichtje met jullie mobieltje zodat ik de gegevens kan opsturen.

Groeten,

Erik, Erwin, Jasper, Rinke, Johannes en John

2. Hallo, wat hebben jullie het geweldig zeg!!

3. Marelijn, wat heb je ontzettend goed en leuk gereageerd toen je opeens zo dicht bij een kangaroe stond. Wel fijn dat je vader zo dicht bij je aan de andere kant stond he.
    En Ingrid, dat je haast geen tijd hebt om gitaar te spelen is niet zo vreemd;
    volgens mij besteed je elk vrij moment om ons deelgenoot te maken van wat jullie allemaal voor fantastische ontmoetingen met dieren en met mensen hebben! Wat een geweldig verslag wordt het! Het lijkt wel een spannend boek waar iedere keer een nieuw hoofdstuk aan wordt toegevoegd en dat door oins als lezers met graagte wordt verwelkomd en gretig wordt gelezen! Bedankt dat jullie ons zo laten meeleven!

groeten van Tineke S.

4. Hee Bart en de familie,

Alles goed met jullie?? Met mij wel!

Leuke foto's en verhalen.!
    Arjan had vandaag joun mailtje uitgeprint en meegenomen naar school1 Hij heeft het ook voorgelezen. Maar op deze website kun je toch wel de mailtjes lezen?!
    Dit mailtje stuur ik nnu vanaf school we mochten van de juf in het computerlokaal even op julie site kijken.

Veel plezier verder nog!

Groetjes Marith

5. hey bart is het leuk en kun je al goed waveboard
    en hoe gaat het met je zusjes en hoe gaat het met je ouders doei! goetjes bas

6. hey bart
    is het leuk daar
    ik zit nu op school maar we mogen allemaal
    iets typen

leuk petje heb je
    floor

9. halo alle maal.
    hoe gaat het in australie maar ik wau eigelijk vraagen julie hebben heel veel mooie fotos.
    goetjes niels.

10. hee bart gaat goed met mij wel is het leuk daar. leuke foto's
    Ik heb ook een waveboard!

Groetjes hansjan

11. hoi bart
    is het leuk in australieje bij ons is alles goed en ik heb gehort dat je een waveboard hebt kun je het al goed

groetjes denise

12. leuk petje heb je bart.
    groetjes niels.

13. hoi bart leuk petje hoor

groetjes nicole

14. heey bartie hoe gaat het er mee? met mij goed heb je 2 10 voor je topo nu weer eens drenthe en ik heb hem nog niet geoefend en jij leuk petje en je hebt ook een gaaf groetjes yvet elken groetjes ook de klas

15. Hoi bart, hoe is het bij jou?
    bij ons is het goet.
    gr. Stephan

16. hey bart alles goed met mij wel kun je al een beetje waveboarden en ik heb 2 tienen voor topo
    en hoe gaat het met geschiedenis ik heb goede cijfers en jij goetjes bas en de klas

17. hallo marelijn en de rest. is het mooi daar? het is leuk in groep 4. heb je daar lang pouse??????? mooie fotos hoor. je hebt straks vast veel te vertelen.nou nog veel pliezier daar. ook groetjes van mijn ouders en thomas.