dinsdag 27 oktober 2009

Brisbane en omgeving

We zitten nu in Nambucca Heads aan de kust 500 km ten noorden van Sydney. Maar het verhaal gaat verder als we onderweg zijn naar Australia Zoo, vlak boven Brisbane. De foto hiernaast is gisteren (26 oktober) genomen bij the Natural Bridge.
Woensdag 14 oktober
Om 6 uur weer wakker na een goede nacht slapen. Af en toe wat regendruppels vannnacht , maar 's morgens weer mooi zonnig weer. Lekker buiten ontbeten en om 8 uur weer aan de lessen. In de pauze om half tien kunnen de kinderen nu echt in de speeltuin hun speelkwartier hebben. Er is zelfs een rekstok, dus Eline was alweer aan het rondjes draaien op haar favoriete speeltoestel. Om elf uur rijden we weg. Onderweg in plaatsje nog boodschappen gedaan, getankt en om half drie komen we op camping Forest Glem Resort aan. Ik heb 5 draaien was gedraaid. Kinderen 's middags naar het zwembad. En om half zeven naar de bioscoop van de camping. We zaten met z'n vijfjes alleen in het zaaltje Snowbuddies te kijken. Daarna lekker slapen. (Vandaag 210 km gereden.)
Donderdag 15 oktober
Lekker gedouched, ontbeten, laatste was van de waslijn gehaald en lekker schoon weer in de kastjes. Om kwart voor negen naar Australian Zoo gereden. Het is de dierentuin van Steve Irwin, de beroemde crocodilehunter. Hij is helaas zo'n 3-4 jaar geleden overleden door een steek van de staart van een stingray in z'n hart. Alles in het park staat nog in het teken van de familie Irwin. Het is een geweldige dierentuin, met veel shows en er wordt heel leuk met de dieren gewerkt. We hebben genoten. Om half vijf zijn we naar een andere kampeerplek gereden. Op een showground in Caboolture voor 15 dollar. Op deze showgrounds worden paardenraces / dressuurwedstrijden etc. gehouden. Nu waren al mensen met paarden aanwezig voor de wedstrijden van het weekend. Na het eten om 8 uur naar bed.
Vrijdag 16 oktober
Na ontbijt met de lessen begonnen. Gelukkig hadden we dinsdag en woensdag al in voren gewerkt vwb taal. Nu met rekenen extra les gedaan, vanwege de vrije dag van gisteren. Om elf uur waren we gelukkig al klaar en verlaten we de kampeerplek en rijden naar Brisbane. Exhter in het centrum kunnen we nergens een parkeerplaats vinden, dus bellen we Louise en Syd op (deze nederlandse mensen zijn ongeveer 50 jaar geleden naar Australie geemigreerd met hun twee zoons en we hebben ze in Howard Springs (bij Darwin) ontmoet.) en rijden we naar Camira. Daar werden we welkom geheten met koffie en 's avonds lekkere barbecue. We kunnen mooi op hun terrein staan en gebruik maken van douche en toilet beneden. Ze hebben een vrijstaand huis, tussen de bomen. Heerlijk. Kinderen hebben na het eten nog filmpje gekeken en daarna gaan we naar bed.
Zaterdag 17 oktober
Lekker gedouched en buiten ontbeten en dan rijden we met de camper naar een station in de buurt en gaan met de trein naar Brisbane. Daar wat rondgelopen door de winkelstraat, koffie gedronken en gaan dan met de ferry (gratis vanwege het treinkaartje) de Brisbane River op. En kunnen we de stad vanaf het water bekijken. Ook hier hebben ze langs de waterkant een London Eye (net als in Perth en Londen natuurlijk). Dan twee uur later gaan we naar de South Bank. Dat is een park aan de rivier en gezelligheid met muziekoptredens, entertainers, eetgelegenheden. Daar eten we eerst wat. Ook is er een stadstrand. (Soort lagoon/zwembad aan de rivier.) Daar de kinderen een uurtje gezwommen en langs de kraampjes gelopen. De meiden hebben elk een bikini gekocht en Bart een heuse krokodillentand aan een ketting. Heel stoer. Rond vijf uur weer met de trein terug en bij Louise en Syd aangekomen, hebben ze al een lekkere rijst-maaltijd bereid. Een welkome verrassing. En weer erg gezellig aan tafel. Na het eten de kinderen naar bed, ik werk nog het weblog verhaal bij. Het zit me niet lekker dat het bijna twee weken geleden is dat we het laatste verhaal hebben geplaatst in Airlie Beach. Maar het zal pas maandag worden dat we er wat op kunnen zetten.
Zondag 18 oktober
's Morgens rustig aangedaan en lekker buiten ontbeten. Ik ben met Syd en Louise mee naar hun kerk geweest. Eindelijk na 3,5 maanden. Ik vond dat erg fijn. De kerkdienst wordt in een school gehouden. Ze hebben een kleine gemeente (Christian Reformed Church), die drie jaar geleden uit een andere grote gemeente is gestapt, aangezien een groot aantal mensen zich niet meer thuisvoelden na de komst van een nieuwe dominee. Ze hebben ongeveer 90 gemeenteleden. Meestal zijn zo'n 70 leden aanwezig. Jonge en oude mensen zijn erg blij met hun dominee. Hij is 33 jaar, heeft een oorbelletje en is de bassist in de jongerenband die deze morgen speelt. We hebben opwekkingsliederen, maar ook oude liedjes gezongen (Joh. De Heer??) . De liedjes werden middels de beamer op de muur vertoond. We hadden een goede preek over woede-beheersing. Ook tijdens de preek werd de beamer gebruikt. De meeste gemeenteleden zijn van nederlandse komaf. Na de dienst werd er gezamenlijk koffiegedronken. Erg gezellig. 's Middags zitten we de hele middag lekker buiten met Syd en Louise verhalen uit te wisselen. En 's avonds verzorgen wij een keer het eten. Na het eten rond 8 uur naar bed.
Maandag 19 oktober
Na het ontbijt met de lessen begonnen en nog koffiegedronken met onze gastvrouw en – heer. Om half twaalf vertrekken we, na een heerlijk gezellig weekend gehad te hebben. We rijden naar een Mac om een broodje te eten op de parkeerplaats en de email te checken en wat financiele transacties rond te maken. Rond half 2 rijden we toch maar naar Rochedale (voorstadje van Brisbane) naar Judy en Larry. We hebben hen in Alice Springs ontmoet en brengen ze nu een bezoekje. We worden van harte welkom geheten. Ze hebben ook andere gasten over de vloer. Vrienden waar ze veel mee reizen. Het is erg gezellig en we hebben 's avonds barbecue. Elke keer zijn we weer verrast over de gastvrijheid van de Australiers. Rond negen uur lopen we naar de camper, die we op de oprit van een vriendin om de hoek mogen zetten.
Dinsdag 20 oktober
's Morgens bij Judy en Larry ontbeten en om kwart over negen vertrekken we daar weer. Getankt en ook gebeld naar de overheid over het betalen van de tol. Gisteren zijn we over een tolweg gereden, maar hadden geen transponder of pass. Dus kan heb je niet betaald. Je kunt dan telefonisch of via internet betalen. Dat hebben we even geregeld. Ook boodschappen gedaan en toen naar Main Beach gereden. Dit is een plaatsje aan de Goldcoast van Australie. Het is net als in andere badplaatsen: hoge flats met appartementen en druk verkeer. Op de camping, na de koffie aan de lessen begonnen. Bart en Marelijn hadden taal en rekentoets en spelling. En na de lunch (2 uur) nog een woorddictee gedaan. Alles voldoende/goed gemaakt. Bart had 0 fouten in z'n dictee: super. Daarna een uurtje naar het strand gegaan. Mooie golven. Dus Bart kon mooi met z'n surfboardje aan de slag. Rond 4 uur nog even naar het zwembad van de camping. Op het strand werd het fris. En toen naar ons plekje (de kinderen naar de speeltuin). Fons heeft gekookt en ik heb ondertussen de weblog bijgewerkt, maar de foto's lukten nog niet echt goed. Het signaal is niet sterk genoeg en dan duurt het allemaal te lang. Na het eten nog even lezen met de kinderen, weblog verhaal in de computer zetten en dan naar bed. Lekker uitrusten en lezen. Van Syd en Louise heb ik nog oude nederlandse boeken meegekregen. Dus ik kan weer even vooruit.
Woensdag 21 oktober
Na ontbijt zijn we rond kwart over acht met rekenen begonnen en daarna zijn we gestopt om naar Seaworld te gaan (3 km verderop). Op zich een mooi park, met dolfijnenshow (was super) en leuke zeeleeuwenshow. Maar het was erg duur en voor het zwembad met glijbanen moesten we nog apart betalen. De kinderen (en daarom wij ook) hebben ondanks dat, genoten. Om 5 uur bij het park weggereden naar Burleigh Beach, een strandplaatsje 16 km zuidelijker dan Main Beach. We konden niet in Main Beach blijven, aangezien het volgeboekt was vanwege de Super Grandprix, die daar tot en met in Surfers Paradise gereden werd. Weer een camping vlak bij zee, maar deze lag aan de snelweg, dus veel lawaai daarvan. Na een makkelijke maaltijd, hamburger op brood was de dag weer voorbij.
Donderdag 22 oktober
Na douche, ontbijt en 3 draaien was opgehangen te hebben zijn we aan de lessen begonnen. Vandaag een lange schooldag, aangezien we gisteren weinig school hebben gehad. Rond twaalf uur vertrekt Fons met de kinderen naar het strand en doe ik nog allerlei huishoudelijke klusjes. Dat moet af en toe ook nog gebeuren. Maar een uurtje later vertrek ik met boterhammen ook naar het strand. Heerlijk hoge golven. Om 4 uur weer terug, om het suddervlees weer op te zetten. Na het eten met de kinderen gelezen en op tijd naar bed.
Vrijdag 23 oktober
Om zes uur ben ik gaan hardlopen op het wandelpad (boulevard) langs het strand. Ik dacht even alleen te lopen, maar het was me toch een partij druk met wandelaars, trimclubjes, joggers en zelfs zwemmers en surfers. Na het ontbijt met de lessen begonnen. Vandaag vroeg klaar. Om 10 uur, na de koffie, van de camping vertrokken voor een middagje strand in Surfers Paradise. Na boodschappen gedaan te hebben, (he, he, die hebben we weer binnen) van half twaalf tot half vier op het strand geweest. Naarmate het harder ging waaien, kwamen er ook meer surfers en kite-surfers op het water. Maar de golven waren nog niet hoog genoeg voor spectaculaire stunts. Toen zijn we een klein uurtje rijden van de kust richting Lamington Nat. Park gereden. We kamperen op goedkope plek vlakbij Canungra in het James Sharp Park. Daar zijn we om vijf uur. Na het eten is Eline meteen in slaap gevallen en lezen we nog met Bart en Marelijn. Bart moet ook z'n geobas afmaken en Topografie Friesland leren, want hij heeft toets maandag. Dus zijn weekend is nog niet geheel begonnen.
Zaterdag 24 oktober
Om 5 uur ben ik met Bart naar het riviertje gelopen (10 mtr) op zoek naar de vogelbekdieren. En we hebben ze ook gezien en vast kunnen leggen op de gevoelige digitale plaat. Mooi gezicht om ze zo even te zien. Ook een schildpadje kwam af en toe langs zwemmen en deed steeds z'n kopje boven water. Verder lekker rustig aangedaan. Eind van de ochtend het Lamington Nat. Park ingereden naar O'Reilly. Daar de auto geparkeerd en even gelunchd en toen twee routes gelopen. De Tree Topwalk van 1,6 km. We gingen met een hangbrug weer de boomtoppen in. En daarna de Python lookout (3 km) gelopen. Het is een mooi regenwoud en het fijne hiervan dat het niet zo klam vochtig is. De route het Lamington NP in- en uitrijden was wel heel erg slingerachtig. Vaak maar smal voor 1 auto en langs enorm diepe afgronden. Wel wat eng en wel 1,5 uur rijden. Om vier uur waren we weer op de camping en Judy en Larry kwamen om kwart over vijf de camping oprijden. Nu hebben wij macaroni gekookt en konden zij lekker bij ons aanschuiven. 's Avonds hebben de kinderen nog een gifgroene kikker in de handen gehad. Die zat bij de wc's op de watertank. Lang nagetafeld en om half elf naar bed.
Zondag 25 oktober
Fons en Eline om 5 uur uit bed op zoek naar een vogelbekdier, want Eline had ze nog niet gezien en Fons heeft ze nog mooier op de foto gekregen. Om 6 uur heb ik Saskia (mijn zus) even gebeld. Dat was fijn om even weer met het thuisfront te praten. Toen ontbeten en lekker rustig aangedaan en om half negen kwamen vrienden van Judy en Larry de camping oprijden (Claire en Sam). Met elkaar koffiegedronken en om half elf zijn wij op weg gegaan voor een bezoek in Binna Burra. Dat hoort ook bij het Lamington Nat. Park, maar een andere kant op. Hier een wandeling gedaan van 5 km (Cave Circuit). Ook erg mooi, en weer anders dan de dag ervoor. Toen een broodje gegeten en toen nog naar de Bell Bird lookout gelopen (2 km). Om drie uur waren we weer terug op de camping. Daar lekker met de anderen gekletst, thee/koffie/cake stond alweer klaar en met Bart nog topo geleerd en lessen voor maandag weer voorbereid. Toen met elkaar gegeten (gezamenlijke barbecue). De barbecue die ze hier gebruiken is een metalen plaat, waar ook uien, (zoete) aardappelen, groenten, eieren, pannekoeken en natuurlijk vlees op wordt bereid. Echt super. Ik was erg moe, dus om negen uur naar bed gegaan.
Maandag 26 oktober
Fons 's morgens vroeg nog de vogelbekdieren kunnen filmen en foto gemaakt van een blauwe kingfisher (soort ijsvogel?). Na onze brekkie (breakfast ofwel ontbijt) met lessen begonnen. Bart had een 10 voor zijn topotoets Friesland. Dat is de tweede 10 al. Toen gezamelijk koffiegedronken om half elf. Larry had voor de kinderen nog lekkere mini pannekoekjes gebakken op de barbie. (Ja, we leren al aardig Australisch spreken.) Heerlijk met jam en cream. En om half twaalf hebben we afscheid genomen en zijn we vertrokken. We kwamen langs the Natural Bridge NP, dus daar hebben we nog een korte route van 1 km gelopen om een waterval door een rots/grot heen te zien vallen. Erg mooi. Ook heb ik hier mijn eerste slang gezien. Het was een zwarte en lag/kroop naast het pad. Om half twee (nieuwe tijd, want bij de grens van New South Wales moest de klok weer een uur vooruit, waardoor het tijdsverschil met Nederland opgelopen is tot NEGEN uur) doorgereden naar Byron Bay. In de camper langs het strand de macaroni opgewarmd en gegeten. Want het is ondertussen slecht weer geworden met regen en wind. Daar om half vijf vertrokken om nog even naar de vuurtoren te rijden. Het meest oostelijke plekje van Australie. Click-click en weer door. We zijn tot half zeven doorgereden en hebben overnacht op een rest area New Italy. Totaal een kleine 250 km gereden. Nog zo'n 700 km te gaan naar Sydney, waar we eind van de week willen aankomen. Het blijft nog de hele avond regenen en onweren. De voorspellingen zijn ook niet zo goed. Maar het is toch heerlijk dat we de afgelopen maanden, met uitzondering van het zuidwesten geen regen hebben gehad.

1. Beste Bart,

Als je in Nederland terugbent over een paar maanden hebben je ouders in Groningen en Friesland geen navigator nodig: begin oktober haalde je al je topo- toets van Groningen zonder één fout en nu heb je notabene al weer zo'n goede toets gemaakt! Super! Leuk, Ingrid, dat jij (nu pas) je 'eerste slang' hebt gezien: Fons, jij had onlangs natuurlijk het niet gezègd dat er achter de camper zo'n grote slang rondsloop..
    Jullie reis is spannend en afwisselend: dán weer in de vrije natuur, dan in een stad (zoals Brisbane). Vonden jullie het erg druk met mensen in de stad ten opzichte van de weken ervoor waar je meer door rotsen liep en langs stukken natuur waar meer de dieren de overhand hebben dan de mensen?
    Bijzonder dat jullie naar de Australian Zoo van Steve Irwin zijn geweest. Er werden een aantal jaren geleden vaak uitzendingen door hem verzorgd, waarbij hij heel enthousiast vertelde over allerlei dieren. Indrukwekkend dat hij omgekomen is door een steek van een stingray..
    Wat wandelen jullie veel zeg. En wat goed dat de kinderen alle drie ook zo ver en veel lopen! Jullie foto's zijn ook erg mooi.
    Veel plezier de komende tijd met het ontdekken van nóg weer zo'n mooi stukje van Australië!

Hartelijke groet,

Tineke S.

2. Hoi Bart
    hoe is het in australie
    bij ons is het in de klas erg leuk
    heb je ook waveboard ik heb er ook een

GROETJES BERTELIJN

3. Hallo lieve globbetrotters,
    heb net je berichtje gehoord op ons antwoordapparaat. Kan ik enrgens jullie mobiele nummer vinden (grrrr)
    Mail je me die nog even? peterchristine95@yahoo.com
    Spreken we elkaar gauw weer en hopelijk tot ziens!
    Wat ziet jullie reis er fantasisch uit zeg! Ben wel jaloers hoor!!!!
    Groetjes,
    Peter & Christine & Luke

4. Hoi bart!!!!!!!!!!!!

is het leuk in astralie
    wat heb je een mooi waveboard
    al weer een 10 voor topo

Groetjes anne-floor

5. You are so awesome! I don't think I have read something like that before. So great to discover another person with some original thoughts on this subject matter. Really.. thank you for starting this up. This web site is something that is needed on the web, someone with some originality!

Also visit my web site - review of quantrim
    Also see my website :: quantrim fast track formula

6. Simply desire to say your article is as astonishing.
    The clarity in your post is just great and i could assume
    you are an expert on this subject. Fine with your permission let
    me to grab your feed to keep updated with forthcoming post.
    Thanks a million and please carry on the rewarding work.

My web-site; quantrim facts

7. Covers are offered that accommodate up to five switches within
    a single area. Quite a few men and women love to introduce themed rooms to their house, and also
    the very same is accurate of hotels that will charge further for
    rooms decorated and furnished to a specific theme.
    One more key benefit of vinyl wallpapers is the fact that they can be uncomplicated to clean.

Also visit my homepage - toddler boy room decoration ideas

8. ll create an interior design London that.
    Don't forget that lights are always part of the basic home interior design ideas. Not only are homeowners given a free chance to enhance the look of their homes, it can also help point them to the right designers, merchants and deals.

Feel free to surf to my homepage; home office interior decoration

9. Another good idea is to use an iron wood coffee table or carved
    coffee table along a wall and use it to display family
    photos as well as knick knacks from all your world tours.
    You can make your wedding table more attractive by placing small flower pots
    and candles. Colorful clothes easily cover marks and they will not spoil your
    decoration very easily.

My homepage ... Dining Table Decor Photograph

10. Simply desire to say your article is as amazing.
    The clearness in your post is simply excellent and i
    can assume you are an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please carry on the rewarding work.

Feel free to surf to my weblog: is quantrim safe

11. The charger will likely be larger than the actual dinner and
    salad plates employed to hold the foods. Do you want
    to decorate for Xmas but don. The decoration concepts don't have to get one thing elaborate and fancy.

My homepage; outdoor christma

12. Link exchange is nothing else however it is only placing
    the other person's blog link on your page at appropriate place and other person will also do same for you.

Here is my web-site - tagza.com

13. An impressive share! I've just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little research on this. And he in fact ordered me lunch because I discovered it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this matter here on your web site.

Feel free to visit my web page :: proedgewire.com